New Belgium Brewing Company

Life's a ride. Bring good beer.

Det hele startet i 1988 da en kar på 32 år er på sykkeltur i Europa med sin "fat tire"-sykkel. 
 
Å starte bryggeri er på denne tiden en fjern drøm for Jeff Lebesch som er hjemmebrygger. Men reisen gjennom Europa gir Jeff inspirasjon til en rekke oppskrifter og ingredienser som han kan bruke i sine brygg. Vel hjemme i kjelleren brygger han en brown dubbel som han kaller Abbey og en utrolig velbalansert amber ale som han kaller Fat Tire. Resten er historie. 
 
Kona Kim Jordan hjelper til med å etablere bryggeriet og står som daglig leder, selger, flasker ølet, markedsfører, distributør og økonomiansvarlig. I 2015 ansetter de Christine Perich som ny daglig leder.
 
Jeff ble som kjent inspirert av Belgisk øl og venner og naboene hans ELSKET ølet han brygget hjemme i kjelleren. Dette ga han troen på at ideen faktisk hadde kommersiell verdi. Kjellerbryggeriet ble et offisielt, kommersielt bryggeri i 1991. Kona Kim er sosialmedarbeider på dagtid og mor til to barn, men begynte markedsføringen ved å banke på dørene til naboene for å selge ølet. Kunstneren Anne Fitch var en av naboene og drev med vannfarger og designet alle etikettene. Fat Tire gjennomgikk forøvrig en etikettendring i 2015:
Innebygd bilde 9 ---->Innebygd bilde 8
 
I 1996 ansatte New Belgium Peter Bouckaert, som var Brewmaster på Rodenbach. Dette ga New Belgium inspirasjon til å lage surøl og derav serien Lips of Faith.
 
I 2009 trakk Jeff seg ut for å leve ut andre interesser og firmaet blir drevet av Kim, Peter og alle ansatte som også er eiere av bryggeriet. 
 
Forretningsideen til bryggeriet har alltid vært: "To manifest our love and talent by crafting our customers' favorite brands and proving business can be a force for good."
 
Nøkkelverdier har alltid vært: 
- Lage verdensklasses øl 
- Innovasjon 
- Promotere ølkultur 
- Være en rollemodell når det gjelder sosialt ansvar og miljøansvar 
- At det ansatte skal ha det godt
- Alltid tenke nytt og være mest mulig effektiv
- HA DET GØY!!!
 
Det å gi ansatte eiendeler i firmaet var noe de startet tidlig med. Dette ga de ansatte ekstra mye engasjement og lidenskap til jobben. Når man tenker som en eier så får man naturlig nok et helt annet syn på effektivitet, pengebruk, inntjening og gjenbruk. I dag må ha vært ansatt i ett år for å få eiendeler i bryggeriet. Etter ett år får den ansatte også en spesiallaget sykkel laget av en lokal sykkelprodusent. Denne sykkelprodusenten var forøvrig i ferd med å gå konkurs, siden all industri flyttes over til Asia. Men New Belgium ville redde lokal industri og kjøper i dag flere tusen sykler av dem årlig som de gir ut til ansatte, kunder og ølgeeks.
Innebygd bilde 1